Träning och Hälsa

Träning och hälsa – vilka kopplingar finns?

All rörelse som kan göras är bra, enbart 30 minuter om dagen kan göra stor skillnad för ens humör och hälsa. Om konditionsträning och styrka läggs till på detta så blir det ett mycket effektivt hälsorecept!

Oftast krävs det inte mycket för att du som person ska känna dig friskare, starkare, piggare och slankare. En vardaglig måttlig motion kan ge stor utdelning enligt forskningen. Det bästa sättet, som är ett problem för många, är att minska stillasittandet. Gör en aktivitet minst 30 minuter varje dag, och det ska kännas rätt ansträngande för att ge resultat. Du ska bli varm, puls och andhämtning ska öka för att ge bäst effekt. Det behöver dock inte vara 30 minuters sammanhängande aktivitet, utan två 15-minuterspromenader går också bra att göra per dag. Men för att gå ner i vikt behöver dagligen en 60 minuters aktivitet göras, all fysisk träning räknas, allt från långa träningsrundor, svettiga gympapass och även rörselser i vardagen (städning, ta trappor istället för hissen m.m.)

Kroppen är byggd som en motor och som ständigt måste sättas igång, och när motion väl görs händer det mycket i kroppen som gör att du som person känner dig starkare och piggare. Cellerna i kroppen tar upp nytt syre och blodcirkulationen ökar, detta medför att kroppen tar lättare hand om förhöjda blodfetter och stresshormoner (adrenalin och kortisol). Ju mindre stresshormoner en människa har avlastar det inte bara hjärtat, utan förbättrar både sömnen och humöret.

Vilken medicin bidrar motion med

  • En ökning av energiförbrukningen som minskar bukfettet.
  • Blodsockernivån stabiliseras och sjunker.
  • Motverkar olika sjukdomar: övervikt, bukfetma, högt blodtryck, blodproppar och typ 2-diabetes.
  • En effektivare pumpning som hjärtat gör
  • Hjärt- och kärlsjukdomar halveras.
  • Demens, bröstcancer, artros i lederna, tjocktarmscancer och depression minskar.

Fysisk aktivitet har en rätt stor betydelse för hälsan, då den i många fall kan komplettera eller till och med ersätta läkemedel.

Risker med stillasittande

En risk för övervikt, typ 2-diabetes, bukfetma och hjärt- och kärlsjukdomar är några konsekvenser av att bara sitta hemma och inte motionera. Stillasittande förkortar ens liv väldigt snabbt, och som tur är krävs det väldigt lite, exempelvis en kort bensträckare för att motverka allt detta.

Kom ihåg att alltid välja den motionen som du gillar mest och det du trivs mest med. All typ av aktivitet är bra aktivitet för din hälsa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *